Vraag energietoeslag 2023 alsnog aan

Huishoudens in Zoetermeer die nog niet eerder een aanvraag hebben gedaan voor energietoeslag 2023, kunnen dat alsnog doen.

Energiekosten omlaag?

Over de energietoeslag 2023 van de Gemeente Zoetermeer en advies voor het verlagen van de energiekosten.

Wet energietoeslag 2023 vertraagd

Eerder kondigde de Rijksoverheid aan dat de wet voor de Energietoeslag 2023 in juni zou ingaan. Dit wordt niet gehaald. Een nieuwe ingangsdatum is nog niet bekend.

De Rijksoverheid wil dat gemeenten dit jaar weer de mogelijkheid krijgen om energietoeslag uit te keren. Het Rijk maakt hiervoor een nieuwe wet. In deze wet staat wie er recht hebben op de energietoeslag. Pas als de wet er is, kan nieuwe energietoeslag worden overgemaakt.

Als er meer duidelijkheid komt over de groep Zoetermeerders die recht hebben op de nieuwe energietoeslag zet de gemeente dit op www.zoetermeer.nl/energietoeslag.  Uiteraard leest u dat dan ook op onze site.

Wijziging huurtoeslag per 1 juli 2023

Voorkom dat u te veel of te weinig huurtoeslag krijgt

Per 1 juli 2023 wijzigt de huur van uw woning. Dit kan gevolgen hebben voor uw huurtoeslag. Ook is uw loon of uitkering per 1 januari 2023 verhoogd. De nieuwe huurbedragen worden in de meeste gevallen automatisch doorgegeven aan de Dienst Toeslagen. Om zeker te weten dat u het juiste bedrag ontvangt, kunt u bij ons langskomen en kunnen wij met behulp van uw loon- of uitkeringsspecificatie een proefberekening maken. Daarmee bepalen we samen of u het juiste bedrag ontvangt.

Check de huurprijs in Mijn Toeslagen

Niet alle verhuurders geven huurwijzigingen aan de Dienst Toeslagen door. Het is altijd belangrijk om de nieuwe huurprijs in Mijn Toeslagen te checken en waar nodig is aan te passen.

We helpen je graag

Kom naar het gratis inloopspreekuur!

Energietoeslagen 2022 en 2023

Energietoeslag 2022

Als u vorig jaar de energietoeslag hebt ontvangen krijgt u eind maart nog eens extra geld. Het gaat om een bedrag van € 500 per huishouden en valt nog onder de energietoeslag van 2022. Het geld wordt automatisch op de rekening gestort. Als er meerdere huishoudens op een adres wonen krijgen zij een deel van de € 500

Energietoeslag 2023

Gemeenten krijgen dit jaar weer de mogelijkheid om energietoeslag uit te keren. Hiervoor wordt een wet gemaakt. De wet gaat waarschijnlijk in juni in. Dit betekent dat de toeslag in de tweede helft van 2023 wordt overgemaakt. De overheid wil proberen om € 800 aan energietoeslag uit te keren. Als er meer duidelijkheid komt over de groep Zoetermeerders die recht hebben op de nieuwe energietoeslag zet de gemeente dit op www.zoetermeer.nl/energietoeslag.